Hvorfor laminat AC-klassificeringer er vigtige

Når man køber eller vælger kommercielle laminatgulve, er det altafgørende at forstå om produktet egner sig til den beregnede brug eller brugsklasse. Den internationalt anerkendte klassificering af laminatgulves holdbarhed er den såkaldte ‘AC’-klassificering (AC=Abrasion Criteria).

AC-klassificeringer for laminat måler slidstyrken og blev oprindeligt defineret fra mellem AC1 til AC5. De exceptionelt høje standarder for Pergo laminater gjorde det nødvendigt at skabe et endnu højere niveau for modstandsdygtighed, nemlig AC6 for meget kraftig kommerciel brug.

Taber-testen er central for etablering af en AC-klassifikation, der måler den mængde slid, der kræves, før laminatets overfladelag slides igennem. En fald-test for at etablere en ‘IC’-værdi (Impact Criteria) er også omfattet ved bestemmelse af brugsklasserne.

Brugsklasser og anvendelsesformål:

Klassifikationer er opdelt i boligmiljø eller kommerciel egnethed.

Boligmiljøer

  • AC1 (Klasse 21): Meget let gangtrafik - Soveværelser
  • AC2 (Klasse 22): Områder med moderat gangtrafik med lavt slidomfang som f.eks. spisestuer
  • AC3 (Klasse 23/31): Moderat trafikerede dagligstuer, vinterhaver, gangarealer, ...

Kommerciel brug

  • AC4 (Klasse 32): Alle interne og generelt trafikerede kommercielle områder som f.eks. kontorer, caféer, saloner og butikker eller boligområder. Få mere at vide om AC4 laminatgulve.
  • AC5 (Klasse 33): Travle områder, der skal kunne klare mellemsvær til kraftig trafik som f.eks. detailforretninger, showrooms, restauranter og skoler. Få mere at vide om AC5 laminatgulve.
  • AC6 (Klasse 34): Områder med meget kraftig og intensiv trafik som f.eks. supermarkeder, lufthavnsterminaler og regeringsbygninger med offentlig adgang. Få mere at vide om AC6 laminatgulve.

Eksempel Reference: Et realitetstjek

At klare laboratorietests er en ting, men det virkelige liv stiller højere krav. Pergo Public Extreme klasse 34 laminat demonstrerede sin reelle holdbarhed for kommercielle anvendelsesområder med meget kraftigt, intensivt slid og beviste at det kunne klare den tætte trafik fra en halv million pendlere på Københavns Hovedbanegård.